Monday, April 27, 2015

KEZALIMAN ADALAH KEGELAPAN PADA HARI KIAMAT



حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ يُونُسَ، حَدَّثَنَا عَبْدُ الْعَزِيزِ الْمَاجِشُونُ، أَخْبَرَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ دِينَارٍ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ ـ رضى الله عنهما ـ عَنِ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم قَالَ " الظُّلْمُ ظُلُمَاتٌ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ".
 
 Maksudnya:
Telah menceritakan kepada kami Ahmad bin Yunus, telah menceritakan kepada kami 'Abdul' Aziz Al Majisyun, telah menkhabarkan kepada kami 'Abdullah bin Dinar, dari' Abdullah bin 'Umar r.a, dari Nabi SAW: "Kezaliman akan mendatangkan kegelapan pada hari kiamat".

(Sumber: Sahih Bukhari, Kitab Perbuatan Aniaya, Bab Kezaliman Adalah Kegelapan Pada Hari Kiamat, No Hadith: 2447, Status Hadith: Sahih).


Faedah Hadith:

Hadith ini melarang untuk bebuat zalim kepada manusia lain kerana kezaliman terhadap manusia adalah lebih besar dosanya berbanding perbuatan zalim yang lain. Ia juga bertujuan untuk mengelakkan berlakunya penindasan kepada orang yang lemah serta tidak berkemampuan untuk membela dirinya. Hadith ini juga membuktikan bahawa orang yang bertakwa tidak akan melalukan perbuatan terkutuk itu kepada saudaranya sendiri. Sesungguhnya hati yang gelap tanpa cahaya ketakwaan akan suka untuk melalukan kejahatan dan kezaliman

Rujukan:

(Ibnu Hajar Al Asqalani. 2009. Fathul Baari Penjelasan Kitab Shahih Al Bukhari. Penterjemah : Amiruddin. Cetakan Ketiga. Jakarta : Pustaka Azzam. Kitab Al-Mazhalim(Perbuatan Aniaya). Bab 8. Halaman 19-20).

 

.


No comments: